DZIĘKUJEMY za Święto Szkoły wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że było tak twórczo, ciekawie i pięknie! Doceniamy zaangażowanie rodziców ze wszystkich klas, dzielnie wspieranych przez dzieci i nauczycieli. Efekt pod każdym względem: artystycznym, edukacyjnym, kulinarnym przeszedł wszelkie oczekiwania. A te z roku na rok są coraz większe – wydaje się, że trudno czymś zaskoczyć czy zachwycić. A tymczasem… Zobaczcie sami, jak poznawaliśmy języki świata:
Klasa 1a – JAPOŃSKI Przybliżyliśmy naszym gościom bogatą kulturę Kraju Kwitnącej Wiśni poprzez wspólne zabawy przy czytaniu japońskich zwrotów, samodzielne wykonanie laleczek Kokeshi, pisanie imion po japońsku, oglądanie fotografii oraz wykonywanie wspólnej pracy plastycznej. Dodatkową atrakcją była kuchnia japońska z degustacją sushi oraz ceremonią parzenia herbaty. Dzieci przebrały się w typowe stroje japońskie – chłopcy w stroje karate, ninja oraz samurajów, a dziewczynki przeobraziły się w przepiękne i eteryczne gejsze. | |
Klasa 1b – ŁACINA Klasa 1b przebywała w starożytnym Rzymie, gdzie mówiono po łacinie. Na Forum Romanum można było najeść się do syta i zabawić – pograć w kości, wykonać biżuterię, rozwiązać quiz dotyczący łacińskich nazw zwierząt, zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie w rydwanie, odpocząć na wygodnym szezlongu i podziwiać panteon bogów albo spróbować przetłumaczyć z języka łacińskiego złote myśli i chwilę nad nimi podumać. Można było również wejść do katakumb, by tam kontemplować w samotności. | |
Klasa 1c – GWARA GÓRALSKA Zaprosiliśmy do chaty góralskiej, w której czekało mnóstwo atrakcji: nawlekanie koralików – robienie korali; składanie z papieru owieczek, kolorowanki o tematyce góralskiej. Nie zaniedbaliśmy strony kulinarnej wydarzenia: bigos cieszył się powodzeniem, oscypki, placki ziemniaczane, racuchy, ciasta też znalazły swoich amatorów. | |
Klasa 2a – ŁACINA Za temat obraliśmy łacinę. Dekoracja sali nawiązywała do wyglądu starożytnych rzymskich budowli. Były kolumny, mozaiki, obrazy stylizowane na portrety cesarzy itp. O tym, że język ów przetrwał upadek Imperium Rzymskiego przypominały plakaty z podpisanymi po łacinie obrazkami zwierząt czy szkieletem człowieka. Każdy, kto nas tego dnia odwiedził mógł sporządzić własną mieszankę ziołową do zaparzenia w domu, skosztować różnorodnych smakołyków niczym na rzymskiej uczcie lub zmierzyć się z zagadkami logicznymi i znaleźć wyjście z labiryntu. Starsi mogli sprawdzić swą znajomość łaciny, tłumacząc na język polski wylosowane sentencje. | |
Klasa 2b – HISZPAŃSKI Hiszpania jest kolorowa, radosna, pełna ciepła i optymizmu. Kolory, jakie w sobie kryje sprawiają, że każdy, kto tam zawita ma uśmiech na twarzy, a w sercu mnóstwo radości i optymizmu! Taka też była nasza klasa w czasie święta szkoły 2015. Wulkan kolorów, barw i atrakcji sprawiał, że chciało się zostać tu na dłużej. Język hiszpański, który króluje nie tylko w Hiszpanii, ale i w Ameryce Południowej, widoczny był w dekoracji klasy – na oknach i ścianach. Zadania, jakie dzieci miały do wykonania, były związane z językiem hiszpańskim – np. określenie położenia Hiszpanii na mapie świata, wykonanie wachlarza czy zrobienie sobie zdjęcia z Hiszpańskim Rycerzem czy Margaritą – to było dopiero coś! Nie wspominając o fiszkach z wyrazami czy tablicy do samodzielnego pisania słówek hiszpańskich na specjalnie do tego przygotowanej tablicy. Dla chłopców wielkim wyzwaniem była gra w piłkarzyki w strojach hiszpańskich piłkarzy piłki nożnej. Czas w naszej klasie umilał hiszpański hamak, na którym każdy mógł odpocząć! | |
Klasa 2c – CZESKI Zaprosiliśmy do norki krecika, gdzie można było zobaczyć jego łóżeczko, stolik, półeczki – a na nich książeczki czeskie i inne ważne rzeczy gospodarza. W ramach atrakcji zaproponowaliśmy: • quiz z wiedzy o Czechach, • proste zadania uczące podstawowych słów w języku czeskim, • kino z bajkami czeskimi: Krecik, Rumcajs, Makowa Panienka, Sąsiedzi, Bajki z mchu i paproci i in., • puzzle z postaciami z bajek i kolorowanki, • oraz przysmaki czeskie: knedliczki, lentilki, tort Rumcajsa i inne pyszności. | |
Klasa 3a – FRANCUSKI Przygotowaliśmy różne atrakcje związane z j. francuskim. Odwiedzający mieli możliwość nauczenia się wielu francuskich słów i spróbowania swoich sił w łamańcach językowych. Dociekliwi mogli poznać państwa, w których francuski jest językiem urzędowym. Młodsi zajęli się kolorowanką francuską, układali puzzle 3d z Wieżą Eiffla i oglądali francuską kreskówkę. Dorośli rozsmakowali się w kasztanach i croissantach. Wszystkie atrakcje uświetniła francuska muzyka. | |
Klasa 3b – KASZUBSKI Klasę udekorowaliśmy barwami Kaszub – białym, granatowym i czerwonym. Stoły przybraliśmy obrusami z narysowanymi przez dzieci wzorami kaszubskimi, rozwiesiliśmy duże płachty fizeliny z wykonanymi również przez dzieci malowidłami w kaszubskie wzory i kolory. Ustawiliśmy rekwizyty – drewnianą beczkę, grube liny, wędki, podbieraki, które nadały naszej klasie klimatu folkowego i morskiego. Do tego wszystkiego rozwiesiliśmy plansze z alfabetem kaszubskim, podstawowymi zwrotami w tym języku, mapkami Kaszub, elementy pomieszczenia oznaczyliśmy przetłumaczonymi nazwami. W tle, jako podkład muzyczny, odtwarzane były kaszubskie nuty – śpiewany alfabet kaszubski. W naszej sali znajdowało się kilka stanowisk z atrakcjami: 1) ponton z wiosłami do zabawy, „jezioro” z rybkami na magnes i wędki, 2) quiz z pytaniami na temat Kaszub, w którym można było wygrać ciastka z wzorami, oczywiście kaszubskimi, 3) kącik z kredkami i kolorowankami wzorów… uwaga! kaszubskich, oraz 4) cieszące się wielką popularnością wypiekane na miejscu gofry. W planach była tradycyjna zabawa kaszubska – rzut kaloszem, z niewiadomych przyczyn nie doszła do skutku. Przed klasą rozstawiliśmy stragan z potrawami – śledzie po kaszubsku (wśród gości zrobiły furorę), wędzone rybki, napoje, tradycyjne ciasta, domowy chleb. | |
Klasa 4a – CHIŃSKI Salę zdobiły bardzo duże plakaty przedstawiające Chiny, zdjęcia, głowa smoka przy wejściu do klasy, lampiony, wachlarze, kimona, chińskie kapelusze stożkowe, w tle film o Chinach oraz muzyka chińska. W menu znalazły się oczywiście dania kuchni chińskiej, chińskie ciasteczka z wróżbą. Zaproponowaliśmy wiele atrakcji: nauka pisania swojego imienia w języku chińskim, możliwość wykonania kapelusza stożkowego, picie herbaty chińskiej w chińskiej filiżance, nauka języka chińskiego z zaproszoną przez rodziców Chinką. | |
Klasa 4b – STAROŻYTNY EGIPT Nasza klasa zamieniła się w minimuzeum pełne pamiątek z Egiptu. Dzieci mogły zapoznać się z historią Kamienia z Rosetty, zapisać swoje imię za pomocą hieroglifów, a także podziwiać przestrzenny zarys piramidy z linek. Nie zabrakło także egipskich specjałów: fig, daktyli, winogron, tradycyjnych deserów: Muhallebi i Koushari oraz własnoręcznie robionych ciasteczek egipskich z wróżbą w środku. | |
Klasa 4c – JAPOŃSKI Przenieśliśmy swoich gości do Kraju Kwitnącej Wiśni. Zaprosiliśmy Japończyków z Fundacji Sakura. Można było poznać technikę origami i zamienić kilka słów w egzotycznym języku. Poza tym w klasie 'rozkwitło’ drzewko wiśniowe. Piękne, różowe, jak żywe, a stworzone z krepiny i gałęzi. Mieliśmy też kącik herbaciany, dziewczynki trzymały w rękach czerwone wachlarze z motywem kwiatów, a chłopcy miecze. Mamy częstowały sushi. Jedna z pań robiła profesjonalny make-up japoński. To u nas został rozstrzygnięty konkurs poetycki 'Zostań mistrzem haiku’. | |
Klasa 5a – Z WIZYTĄ NA OLIMPIE Po przekroczeniu progu klasy 5a odwiedzający przenosili się do siedziby greckich bogów, na Olimp. Tego dnia spotkać się można było z gromowładnym Zeusem, władcą mórz – Posejdonem czy panem podziemia, Hadesem. Biesiadnikom nie zabrakło chałwy, oliwek, sałatki greckiej, winogron, a nawet… słodkich, olimpijskich chmurek. By jednak smakowite obłoczki zdobyć, śmiałek musiał wykonać zadanie specjalne: wykazać się znajomością przysłów, alfabetu greckiego i mitologii. | |
Klasa 5b – PORTUGALSKI Zaprosiliśmy do typowo portugalskiej Casa de Fado, czyli kafejki, gdzie tubylcy przychodzą coś zjeść, napić się, pogawędzić i przede wszystkim – posłuchać tradycyjnej muzyki Fado. Klimat ten pomogła oddać dekoracja mulimedialna: można było podziwiać tradycyjne kafle portugalskie (azulejos), posłuchać koncertu Fado – prosto z Lizbony, obejrzeć zdjęcia z Portugalii; a dla miłośników historii przygotowaliśmy prezentację Portugalii z quizem. Przy dźwiękach Fado skosztować można było typowo portugalskich przekąsek, a także nauczyć się ich nazw po portugalsku lub też wykonać pamiątkowy kafelek charakterystyczny dla Portugalii. | |
Klasa 5c – SUAHILI Zaprosiliśmy naszych gości do afrykańskiej wioski, której klimat pomogła stworzyć projekcja zdjęć. Poza tym salę zdobiły przedmioty przywiezione z Kenii, m.in. rozmaite maski. Misjonarz z Kenii, ojciec Natanael ze Zgromadzenia Misjonarzy Consoleta (Matki Bożej Pocieszenia), uczył nas pieśni uwielbienia w jęz. suahili i piosenki Amenitendea. Można było u nas przymierzyć afrykańskie buty z opony, zobaczyć jak wysoka jest żyrafa i pogłaskać wyjątkowo łagodnego lwa, a także pograć na 10 afrykańskich bębnach. Zaproponowaliśmy wiele atrakcji: warsztat językowo-muzyczno-taneczny, grę na bębnach, warsztat gier „Tele Tele” i „Meteoryty”, warsztat fryzur afrykańskich oraz warsztat lalkarski, który cieszył się wyjątkowym wzięciem (można było wykonać „Laleczkę Sangoma”). Kuchnia afrykańska, którą serwowaliśmy zrobiła furorę, a oto menu: • Chapatti – placki afrykańskie, które przygotował misjonarz o. Natanael • Pilau – ryż z mięsem (danie na ciepło) • Mandazi – pączki na bazie mleka kokosowego. | |
Klasa 6a – W ŚWIECIE BRAILLE’A Zaprosiliśmy gości do świata Braille’a, do poznania języka innego niż wszystkie. W naszej sali należało założyć czarną opaskę (by przez chwilę poczuć się jak niewidomi) i spróbować przejść przez niewielki tor przeszkód. Na śmiałków czekały m.in. stoisko z potrawami, których smaki należało rozpoznać, dział z książkami pisanymi językiem Braille’a, specjalna kostka Rubika i stół z rozpoznawaniem monet. Dla zainteresowanych powstaniem języka Braille’a zamieściliśmy niezbędne informacje i ciekawostki przed naszą salą. Gości mieliśmy wielu! | |
Klasa 6b – HAWAJSKI Każdy, kto przekroczył próg klasy znalazł się na hawajskiej wyspie położonej u podnóża dymiącego wulkanu. Wśród palm i gorącego złocistego piasku ustawiliśmy kolekcję własnoręcznie wykonanych i pięknie pomalowanych desek surfingowych. Na każdej z desek znajdowało się słowo w języku hawajskim (który posiada tylko 8 spółgłosek i 5 samogłosek) oraz jego ilustracja. Uczniowie wystąpili we własnoręcznie wykonanych strojach: dziewczyny jako hawajskie tancerki, a chłopcy jako surferzy. Menu hawajskiej kawiarenki to egzotyczne soki owocowe oraz połączenie gorącej czekolady (fontanna czekolady) z soczystymi hawajskimi owocami (ananasami, bananami i pomarańczami). Wszyscy, którzy nas odwiedzili mogli uczestniczyć w warsztatach tańca hula prowadzonych przez profesjonalną tancerkę. W rytmach hawajskiej muzyki zabawa była wyśmienita. |